Followers

Tuesday, October 21, 2008

Harta Itu untuk siapa

Kalo kita tgk kat library setiap
universiti banyak gila thesis/kajian yang budak2 buat..

macam macam isu
macam macam topic

tapi semua thesis2 ni tak byk pun nak digunakan
atau dihebahkan pada semua org..

bagi aku harta intelek ni patut di publish..
patut diberitahu dalam berita dalam radio

kita kongsi semua harta tu bagi orang tau..
biar semua tahu apa student nie buat..

biar negara kita jadi negara yang sentiasa berfikir..

takyah la nak tggu masuk U baru tau pasal thesis
or kajian yang budak2 buat..

Aku rasa mcam penting untuk orang kita tahu
apa student ni buat..

supaya kalo orang2 kita ni ada idea baru..
boleh la refer/beli idea2 nie..

bukan masalah ciplak or tak..
tapi masalah guna or tak..

mcam baju baru..cantik..semua orang nak pakai..
tapi kalo baju baru tu tak pakai last2
semua jadi outdated..

lecturer aku ada bgtau ilmu utk degree tu bleh pakai 3 tahun je
lepas dari 3 tahun kita kena cari ilmu baru..

kalo ilmu2 yang para bijak pandai ni tak digunakan
bila masyarakat kita nak gerak laju..

ni proposal aku mcam mane nak bagi ilmu ni bergerak:

1.kalo la boleh ada satu badan swasta yang bergerak
sebagai ejen-ejen jualan/kajian..
kira mcam jualan langsung yang bertindak
memilih research yang berkualiti.
dan boleh dikomersialkan..

2.selain tu ada jugak sistem aliran thesis satu malaysia
yang update thesis yang baru dan di bahagikan ikut topic or bab.
supaya senang kita nak refer or nak dapatkan dan boleh tau sapa
tuan thesis tersebut.

3.Ada channel tv yang membincangkan topic2 semasa dan
panggil student2 yang ada bekenaan dengan topic tu dan kajian tu
bagi pendapat.
Even kalau la student tu salah bagi pendapat pun.
Takda benda yang rugi.
Semua ni boleh developed critical thinking among malaysian tu sendiri.

aku tau idea ni takda sapa nak layan pun
tapi sekurang-kurangnya aku dah ada idea yang bertulis..

2 comments:

Mireya said...

setuju giler.
anda mmg bijak sbb terpikir bnd nih.

hope someone akn terperasan post nih.

well.saje singgah :)
salam.

saodah said...

yup...macam ade SSRN yang publish thesis student kat online.. haha~ sebab saya guna..hahaha~

memang patut..lagi2 kalau course yang ketandusan student cam aku..hampeh~

nak pinjam literature review pon susah!! hahaha~