Followers

Tuesday, June 2, 2009

kepiah bulan

Aku naik lif bawak anak sedara aku adam,
masa nak naik lif
ada seorang cina dalam lif tu,
masuk je lif tu aku senyum kat dia,
tapi dia tak senyum balik,
dalam fikiran aku kan maybe dia sombong ke..
or maybe dia ni tak peramah..
okay aku tak kisah yang tu,
sebab sepanjang aku stay kat apartment kakak aku
walaupun sekejap sekejap je.
layanan oleh orang cina kat sini tak pernah baik jadi aku dah redha..

tapi bila brenti kat tingkat 2
ada sorang ni melayu pakai kepiah, pakai jubah,
dia masuk je lif tu aku senyum kat dia,
dengan harapan,
bila melayu jumpa melayu mesti la senyum..
tapi benda sebaliknya berlaku,
pakcik melayu ala alim ni
tak senyum pun
tapi terus menyapa lelaki cina dalam lif tu
bersembang..



aku terfikir..

kenapa orang yang ala alim ni langsung tak senyum bila aku senyum kat dia..?

dalam hati terbit rasa meyampah kepada orang-orang yang konon alim ni

mungkin sebab tgk aku ni rambut panjang or nampak muda

senyum atau teguran dia tu tak bernilai untuk orang seperti aku..


kepada manusia-manusia seperti itu..
semoga anda akan lebih berjaya dan maju..
pinggirkan lah senyuman kepada saudara seagama mu..
semoga kamu akan dirahmati oleh tuhan yang maha agung...


ps:aku bukan anti kaum lain

No comments: