Followers

Thursday, December 11, 2008

Exploitasi Sumber

Hari tu aku bercuti kat singapore,
aku sempat la g jalan2 kat,
tempat mcam bugis street,esplanade,boat quay,
dan beberapa tempat lagi..

secara peribadi aku ni kurang skit
suka ngan negara ni(singapura)

sebab banyak sangat dah aku dengar pasal
negara ni yang banyak mempergunakan
negara kita atas dasar pembangunan...
(pastu ditambah dgn toilet takda air)

Tapi aku still respek mcam mane
diorang ni uruskan negara diorang,

dua contoh yang aku perasan
time aku g kat area boat quay tu
aku terpegun mcm mane
diorang treat kawasan
kat area boat quay

diorang buat restoran dan still preserverd
kedai-kedai lama kat area tu.
mcam mane diorang mixedkan language
senibina lama ngan
senibina yang baru..

selain tu mcm mane diorang provide
facilities,area untuk band2 nak perform

lagi satu contoh,

bila aku pegi kat arab street
kat situ ada masjid
yang aku dah lupa namanya
area kat situ direkabentuk untuk
memberikan vista kepada masjid tersebut..
dengan cara tu masjid tu bagaikan
diberikan penghormatan
dan juga tarikan..

berbanding dengan apa yang terjadi
kat melaka
afamosa dah dilindungi oleh bangunan yang gah
dan afamosa terlindung,

berbeza sgt,sebab dulu time aku kecik
aku still ingat ada satu padang sebelum
sampai kat afamosa tu
tapi sekarang afamosa tu mcam dah tak nampak
aku rasa sedih sgt..
aku rasa mcam design baru
ni bodoh sgt..maap la

aku tau aku tak patut kutuk negara sendiri
tapi kita patut belajar
dari negara seberang
mcam mane nak expoloitasi sumber
yang kita ada
mcm contoh:
budaya,kaum,alam semulajadi kita..

bukan asyik politik,politik,politik je...

2 comments:

Ili Khalil said...

Yup. Aku pun suke area Clarke Quay tu. Derang pandai guna tempat tu. Moden dan tradisional building blend.

lullaby said...

benchi a famosa sekarang..losing its value..seperti glory yang dahulu hilang macam tu je tanpa penghormatan...silalah pegi sana dan nilai sendiri