Followers

Thursday, August 21, 2008

Tranformasi kejambanan

Dulu semasa kecil
aku telah di ajar menggunakan tandas cangkung,
pengalaman menggunakan tandas ini
seperti menghisap shisa di tepi laut feel nya..

tetapi mimpi tak semuanya indah,
ketika berada pada tahun 2 di Universiti,

aku telah diperkenalkan dengan jamban duduk,
jamban yang direka oleh barat
untuk meyiksa orang2 timur seperti aku..

walaupun jamban jenis ini ada dirumah ku
tapi pengunaannya adalah minima...

tetapi sejak dari itu aku terus di asak dengan
jamban jenis ini..

oleh kerana globalisasi..
aku mula beralih dari cangkung hingga ke duduk..
berlaku la tranformasi kejambanan
dalam diriku

dimana aku terpaksa belajar cara untuk
membasuh berak ketika duduk..

aduh siksa tidak tertahan

penyiksaan spiritual dan mental
dan boleh meyebabkan trauma...

hingga kini
aku masih terkial-kial
mengunakan jamban siksa ini....

tolonglah..

2 comments:

Ili Khalil said...

Aku punye lah tak suka jamban duduk. Konon nak jadi orang putih.

lullaby said...

tapi duduk lebih rilex cemana. tapi kalau cangkung lebih hygenic kamu tau. saya afundi jamban duduk.